Het verleden; 9-11-2019 ONK Kustvissen Noordwijk

 

Het verleden; 9-11-2019 ONK Kustvissen Noordwijk

 

Sommige ervaringen zullen je je leven lang bijblijven, voor mij is deze er eentje…

 

Vooraf aan deze Open Nederlands Kampioenschap Kustvissen was een selectie wedstrijd geweest waar wij [4 leden van vis club Oebele] ons hadden gekwalificeerd [zie eerdere post].

Tja je mag meedoen maar…    ik had dus nog nooit op een strand staan vissen en opperde dat het mooi zou zijn dat we de dag vooraf het parcours zouden verkennen.

Gelukkig was er interesse bij L en R maar A kon niet, een paar dagen vooraf had R contact gehad met Cor Juffermans via facebook die melde dat er op dat moment goed werd gevangen bij Castricum en besloten werd om daar ons materiaal uit te testen.

L. had vooraf een hotel geregeld en zou vrijdag ochtend R bij Burgum oppikken en ik zou klaar staan bij Franeker op een carpoolplaats, A zou zich avonds bij ons voegen in het hotel.

 

En zo geschiedde, de afsluitdijk over, kleine omweg via Hippolytushoef voor aas en op naar Castricum.

De weersvoorspelling voor vrijdag en zaterdag was zeer goed, windkracht 3 en een zonnetje er bij.

En in Castricum aangekomen was dat ook zo dus hup de spullen uitpakken en op naar het strand.

R had een luchtfoto van het strand rond Castricum waarmee we een plek uitzochten om te gaan vissen.

We stonden op het punt om te starten toen R enkele honderd meters verderop Cor Juffermans herkende met een vis maat, R maakte een praatje met Cor en deze nodigde ons uit om rechts van hem een stek te zoeken, deze uitnodiging sloegen we natuurlijk niet af.

Cor had al wat botjes gevangen maar het waren geen grote aantallen.

Al vrij vlot wist ik een botje te vangen en R en L ook, bij mij ging het op een gegeven zeer lekker, doubletten en zelfs tripletten haalde ik binnen.

 


En het was werkelijk genieten daar aan het strand.


 

Na wat uurtjes vissen werd besloten om het hotel op te zoeken, wat de exacte score was weet ik niet meer maar wel dat ik de meeste had gevangen, 19 botten, R had er rond de 15 en L rond de 12.

Cor Juffermans schijnt in die namiddag op facebook gemeld te hebben; Noordwijk pas maar op, de Friezen komen er aan!!! [Tja dat streelt je ego natuurlijk wel even].

Na deze perfecte generale reden we naar Noorwijk en zochten ons hotel op waar A zich bij ons voegde.

Even een discussie wat we zouden eten en na wat zoeken op internet werd toch maar besloten om in het hotel de maaltijd te nuttigen.

Na die maaltijd nog even aan de bar hangen maar al snel werd  het bed opgezocht.

L en R in de ene kamer en A en ik in de andere, A zal niet blij met mij zijn geweest denk ik, ik slaap nou eenmaal slecht in een vreemd bed, en ik snurk behoorlijk.

Na een onrustige nacht weer wakker rond 5 uur en het balkon maar opgezocht voor mijn eerste peuk.

He, regen…   en wel van die vieze motregen, weersvoorspelling had dit niet  gemeld…

Maar goed het is nog maar 5 uur, het kan nog veranderen.

Spullen maar weer inpakken en om 7 uur richting auto.

In de hal van het hotel stonden keurig netjes 4 ontbijt pakketten voor ons klaar, top !!

Onderweg naar het verzamelpunt wat ontbeten en bij verzamelpunt aangekomen als eerste koffie gescoord.

De weersomstandigheden werden er niet beter op, regen en een wind die steeds meer aanwakkerde.

Toen de meesten aanwezig waren een welkomstwoord en een minuut stilte ter nagedachtenis van de pas overleden wedstrijdleider Leen van Wensen.

 

Tja daarna over naar de orde van de dag, ik kreeg steknummer 88 [E 12] toegewezen, R 85 [E 09], L 52 [C 14] en A 29 [B 10].

Daarna materiaal uit auto, A had zich licht uitgerust, ik had natuurlijk alles mee wat ook voor R gold, L had zal ik maar zeggen zich normaal uitgerust wat materiaal betreft.

Voor vervoer waren trekkers met bolderkar geregeld, R had niet het geduld en wel de energie om lopend zijn stek op te zoeken, ik zocht een plekje op de bolderkar al had ik moeite om met mijn stijve lijf er op te klimmen maar via de dissel lukte het.

L hoefde niet ver en was vrij vlot op zijn stek, welke weg A heeft genomen heb ik niet gezien.

Goed, ik zat maar het duurde wel even voor we vertrokken met als gevolg dat ik er niet warmer op werd.

Na een kreet: iedereen zit? Kwam de trekker in beweging en kon ik rustig het parcours bekijken, rond stek 50 tot 70 een mooie zwin, rond 70 tot 80 een mui…

Ondertussen werden we verwelkomt met een enorme bui en bij de markering 88 glipte ik van de bolderkar.

Een beetje teleurgesteld wat mijn stek betrof, geen mui of zwin te bekennen, wel een enorme branding.

Ik zag dat R had zich al genesteld op zijn stek en bezig was met zijn onderlijnen.

Dus ook maar de boel snel opzetten en alles zo plaatsen dat het bleef staan waar het stond, dit omdat de wind inmiddels stormachtig was.

 


Bij het start signaal moest ik nog aas aanbrengen, van de 3 hengels die ik mee had de stugste gekozen die het meeste werpgewicht aankon, niet dat ik extreem zwaar lood meehad, 170 gram was de zwaarste en ik vis het liefs met 120 tot 150 gram afhankelijk van de stroming.

Maar deze dag was de 170 gram met ankers echt nodig, met stormwind inmiddels schuin op de kop kreeg ik het lood niet ver de zee in.

Mijn lieslaarzen konden hun dienst bewijzen door tot kniehoogte het water in te lopen en daarna mijn onderlijn en lood zo te plaatsen rond de branding.

In het begin lukte me dat redelijk maar dat duurde niet lang.

Het snel opkomende water zorgde er voor dat je al vrij snel richting de duinen moest verkassen. 

De regen [de ene na de andere slagregen] zorgde er voor dat ik na 2 uurtjes geen droge draad meer aan had, en de wind zorgde er voor dat je werd gezandstraald.

Al na 1 uur liep er een deelnemer bij me langs die er mee ophield, ik heb even kort met hem gesproken, hij had wel wat gevangen maar niet laten meten, de artrose in zijn handen zorgde er voor dat vissen met dit weer onmogelijk was.

Al wat gevangen dus en ik had nog niks… gelukkig wist ik in het 2e wedstrijd uur een botje van 24 cm te vangen, mijn eer was in ieder geval gered.

Hierbij ik dacht wel even aan de vangsten van de vorige dag, man wat een verschil!!!

 

Hoe verging het de andere club leden?

L viste stug door maar wist helaas niks te vangen

A met zijn lichte uitrusting verging het anders, nog maar net bezig en de stormwind blies zijn aas weg, daarnaast de regen en kou deed hem beslissen om zijn net verworven vriendin in Amsterdam op te zoeken en dus het parcours te verlaten.

En dan was R er nog die ik op afstand in de gaten hield, alle bewondering voor jou R, tot de laatste seconde fanatiek door gevist wat hem 2 botjes opleverde.

Het is bij mij dan ook bij dat ene botje gebleven en het laatste half uur heb ik met de rug in de wind gestaan.

Op een gegeven moment kwam er een controleur langs met de mededeling dat de wedstrijd met een uur werd ingekort in verband net de veiligheid en man wat was ik hem dankbaar.

We konden inderdaad niet langer vissen omdat op een deel van het parcours vissers werden ingesloten door het opkomende water [tot aan de duinen].


Van Rijswijk (stek 16, A16) werd winnaar met 305 vangstpunten, nummer twee (stek 26, B7) werd Pijnen met 300 vangstpunten en Mosselman eindigde keurig als derde (stek 72, D15) met 267 vangstpunten. De rode stippen zijn lege stekken.

 

Uitslag voor ons vier was; A 84e, L 84e, Ik 76e en R 73e [95 deelnemers waarvan 2 niet kwamen opdagen]

Na de wedstrijd geen prijsuitreiking door de eerder genoemde omstandigheden en dat was ons prima, snel weer inpakken en deel natte kleding achter in auto gepropt.

Kachel op puntlassen en zo snel mogelijk naar huis.

Bij Franeker aangekomen mijn spullen overgezet in mijn auto en tijdens dat ritje naar huis zat ik te klappertanden in de auto.

Een warme douche thuis deed wonderen.

En dus weer een ervaring rijker, dit keer eentje om nooit te vergeten

 

Groetnis, Frisian

Reacties

  1. Inderdaad een memorabele maar niet bepaald fijne dag. Gelukkig dat we dag ervoor nog zo lekker gevist hebben bij Castricum🎣🎣

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Stek informatie zeevissen rond Harlingen [Puitaal]

Hoe rook je forel, mijn manier

Zeevissen aan de Waddenkust nabij Roptazijl samen met sportvisclub Oebele 17-04-2021