Hoe rook je forel, mijn manier

 

Eerst even vooraf, wat heb je nodig;

1; Rookkast [Locarno]

2; Rookhaken [Raven]

3; Rookhout [hout snippers beuk of hout mot beuk]

4; Rookspiraal  [Rookoven.com] [hoeft niet, wel handig]

5; Briketten

6; Droognet [Ali]

7; Tempex bak met deksel

8; Zout

9; Basterdsuiker

10; Pekel kruiden [kruidenbaron]

11; Koel element

12: Theedoek

 

De boven genoemde links zijn als voorbeeld bedoeld, ik heb er geen voordeel van.


 

Goed, dan de volgorde van het geheel;

Eerst maar eens de forellen vangen, plan dit een op basis van het weer.

Ga niet roken op een regenachtige dag, dit wil voor geen meter, ik heb dit dus al eens ondervonden.

Zijn de vooruitzichten goed voor 2 dagen op rij, dan gaan met die banaan en op naar een forellen vijver.

Mijn broer en ik zijn naar Forel For All geweest en de vangsten waren dit keer uitzonderlijk goed.

Onze buit was 6 forelletjes en 11 zalmforellen.

Bij de forellen vijver is meestal wel een plek waar je de vissen schoon kan maken, maak hier gebruik van zodat je thuis niet met slacht afval in de container zit.

Ik verwijder de kop meestal, dit omdat de vissen niet altijd compleet in de rookkast passen.

Bij het verwijderen van de kop ga niet met je scherpe mes door de ruggengraat heen proberen de snijden maar snij achter de voorste vinnen langs tot aan de ruggengraat en breek dan de kop er af.

Eerst wel de buik open snijden.

Je zal zien dat bij het afbreken van de kop je gelijk ook alle ingewanden meeneemt.

Daarna de buikholte goed schoon maken, vooral de bloedbaan.

Heb je dit nog nooit eerder gedaan, schroom dan niet om de beheerder voor hulp te vragen.

Ik verwijder ook altijd de schubben, mijn gedachte hierbij is dat het pekel bad beter zijn werk kan doen en je hebt geen last meer van slijmvorming in het pekel bad.

Gezien de grote hoeveelheid vissen heb ik deze laatste handeling dit keer thuis uitgevoerd.

 

Thuis gekomen altijd de vissen nog eens controleren en goed afspoelen onder de kraan.

Zie je nog resten van de bloedbaan, een afwasborstel werkt prima om die te verwijderen.

 

Dan het pekel bad;

Meet de hoeveelheid water af met litermaat totdat er voldoende water in de tempex bak zit.

Ik gebruik 60 gram zout per liter water bij grote vissen en 40 gram bij kleine vissen.

Smaak is per mens verschillend maar laat de zoutsmaak niet overheersen, uitproberen dus wat jij het lekkerst vind.

Naast het zout voeg ik basterdsuiker toe, dit zorgt voor mals vlees en een mooiere kleur bij het roken.

De hoeveelheid basterdsuiker is 1 derde van de totale hoeveelheid zout.

Voeg daarnaast de pekelkruiden toe [1 theelepel per liter water]

Ik haal de kruiden altijd even door de vijzel omdat die vrij grof zijn.

Het geheel goed roeren zodat het zout en basterdsuiker goed oplost in het water.

 

Nu kunnen de forellen in het pekel bad, leg ze netjes naast elkaar met de buikholte omhoog.

Voeg een koel element uit de vriezer toe en plaats het deksel.

Het koel element zorgt er voor dat je de koelkast niet nodig hebt.

Plaats de tempex bak zo dat er geen zon bij komt.

De tijd dat de vissen in het pekel bad zitten bepaald de smaak, ik hou 12 tot 14 uur aan.

 

De volgende stap is het drogen van de vis, haal de forellen uit het pekel bad, droog ze met een theedoek en leg ze in het droognet.

Dit kan 2 tot 4 uur duren, bij bewolkt weer en weinig wind zit je al gauw op 4 uur.

Ze zijn droog als ze als perkament aanvoelen, je moet dit even ervaren maar je merkt vanzelf wat ze met perkament droog bedoelen.

Heb je geen droognet, geen nood, hang de forellen in de rookkast, doe wat roodgloeiende briketten in de vuurlade en hou de deur van de rookkast open.

Zorg er voor dat de temperatuur rond de 40 graden blijft dus niet te veel briketten plaatsen, dit kan ongeveer 30 minuten duren.

Na het drogen hang je de forellen met rookhaken in de rookkast.

Bij grote forellen gebruik ik er 2, kruislings geplaatst net naast de ruggengraat van de vis.

Zorg dat je op tijd de briketten hebt aangestoken in een starter en gebruik ze pas als het geheel roodgloeiend is en er geen rook meer van de briketten komt.

De rooksmaak die van de briketten komt wil je niet aan de forel toevoegen.

Let op, ik heb de vuurlade aangepast voor het gebruik van briketten, hoe? zie video

 

Nu kun je gaan garen, afhankelijk van de grote van de vis duurt dit bij forel 20 tot 30 minuten.

Zorg er voor dat de temperatuur tussen de 70 en 80 graden zit, te heet en het visvlees zal droog aan proeven.

Na het garen kan er gerookt worden.

Ik gebruik een koud rookspiraal waar ik onderin wat beuken snippers doe, daarna half vullen met beuken mot.

Als je een extra smaakje wilt toevoegen kun je bv, pistache noten of walnoot doppen gebruiken.

Daarna de koud rookspiraal opvullen met beuken mot.

Plaats hierna de rookspiraal op de briketten in de vuurlade, soms duurt het even voordat het rookhout begint te roken maar door de rookspiraal eerst op de starter te plaatsen waar nog wat briketten in gloeien zal het rookhout vaak binnen een minuut beginnen te roken.

Je hoeft geen extra briketten toe te voegen, bij het roken zal de temperatuur iets dalen en dat is geen probleem.

Een volle rookspiraal geeft ongeveer 45 tot 60 minuten rook bij warm roken.

[bij koud roken 10 tot 15 uur]

De minimale rooktijd is 45 minuten, ik haal de forellen er uit als de rookspiraal stopt met roken.

Wel hou ik de minimale rooktijd aan.

En dan smullen maar!!

 

Nog wat tips;

-       Het vet loopt uit de vis => hij is gaar

-      De buik gaat helemaal open staan => hij is te gaar

-      Goed boek voor beginners is ‘Alles over rook’

-      Lastige buren; maak ze deelgenoot en deel eens een visje uit

-  Op deze manier kan je ook makreel roken, pas wel de gaar tijd aan

-  -   Beuken hout/mot is de basis voor alle vis [eik, appel en bv. kers passen beter bij varkens en kippen vlees ed.]

-  Noteer wat je doet zodat je weet wat je de volgende keer misschien anders moet doen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stek informatie zeevissen rond Harlingen [Puitaal]

Zeevissen aan de Waddenkust nabij Roptazijl samen met sportvisclub Oebele 17-04-2021