Selectie wedstrijd voor NK Kustvissen 11-09-2021 Roptazijl

Gisteren was het weer zover, de selectie wedstrijd voor het NK kustvissen

Met 3 man sterk van sportvisclub Oebele waren wij aanwezig, Atte, Ronnie en ik.

Net als 2 jaar teug waren er 18 deelnemers wat er op neer komt dat de eerste 8 naar het NK mogen in Noordwijk.

Aangezien ik altijd redelijk veel tijd nodig heb om mijn stek te instaleren was ik weer veel te vroeg aanwezig, 10 uur loten, 11 uur naar stek en 12 uur start wedstrijd.

Ik was er al om 9:15 uur en kon dus mooi eerst even aan de koffie en wat kletsen met de controleurs en organisatoren van de wedstrijd.

Weet niet hoe het ter sprake kwam maar op een gegeven moment zij 1 van de controleurs; het zijn altijd de zenuwlijers die vroeg aanwezig zijn [andere controleur; pas toch op wat je zegt]

Deze opmerking met brede glimlach beantwoord met; ik ben dus een zenuwlijer, je word bedankt!

Ben de rust zelve dus voelde me niet aangesproken.

Om 10 uur de loting en al hoopte ik op mijn favoriete stek welke nummer 1 was, maar ik trok  nummer 14.

Ronnie zat vlak bij me op stek 17 en Atte trok stek nr 9.

Om 10:30 uur de vraag of we die kant al op konden wat dus mocht, mooi want hierdoor had ik genoeg tijd om alles voor 12 uur klaar te hebben.

Half 12 nog even met Ronnie gesproken en om 11:45 uur melde ik aan Ronnie dat ik ging beazen.

Klokslag 12 uur ging de toeter en daarna vlogen de loodjes de lucht in.

Ronnie had een goede start want hij wist bij de 2e draai een paling binnen te halen, Ab Tot die naast me op stek 13 zat ging ook mooi van start en die wist op een gegeven moment een joekel van een paling van 77 cm aan wal te sleuren.

Bij mij bleef het rustig, wel enkele aanbeten maar geen vangst,

Ik viste met mijn favoriete hengel de Vercelli Enygma Unabomber met nylon draad 28/100e

De 2e hengel die klaar lag was de Vercelli Enygma Zero T met 12/100e dyneema [12 draden].

Kleine handicap met mijn 2e hengel is dat er een klein scheurtje in het onderste deel zit, en durf daar eigenlijk niet  meer met volle kracht mee te werpen.

Met de unabomber zat ik constant tussen de 60 en 80 meter, niet elke worp was perfect en ik zag wel dat de vis ver weg zat [Ab Tot zat ver weg].

En toen ik om 14:30 uur nog steeds op de 0 stond heb ik het roer omgegooid, geen ankerlood meer maar peer lood en de Zero T gepakt en volle kracht vooruit.

Of het nou door de wissel kwam of doordat het net weer begon te stromen bij afgaand tij weet ik niet maar had daarna vrij vlot een tong van 30 cm [werpafstand nu 100 meter].

10 minuten later kwamen de controleurs langs voor meting waar ik de tong aanbood, zij wat foto’s maken en tijdens dit alles zag ik dat mijn hengel stond te tetteren in de standaard, scheelde niet veel of hij vloog er uit…

De tong was gemeten en met die vis in handen ben ik nog nooit zo snel over de keien naar beneden gerend.

Tong te water gooien en inhalen die hengel, had gelijk door dat het om een paling ging en 30 meter van de kant zag ik dat hij al behoorlijk in de knoop zat.

Als een gek binnenhalen dus en gelukkig had ik hem.

Wel was het zo dat hij na 5 seconden los was, had dus niet veel langer moeten duren wat inhalen betreft.

De controleurs konden hem gelijk meten en de score was 70 cm.

Voor mijn gevoel was 100 cm nog niet genoeg om bij de eerste 8 te komen dus fanatiek doorvissen.

Begin van de wedstrijd zat ik op om de 8/10 minuten nieuw aas maar het laatste uur overgegaan naar om de 6/7 minuten.

Met een  schuin oog zag ik regelmatig even naar Ab als hij op haalde en het laatste uur scoorde hij volgens mij geen visje meer, ik wist nog een bot van 27 cm te vangen en bij de 1 na laatste draai nog een bot van 20 cm.

Om 16:00 uur het eindsignaal en voor mijn gevoel moest ik de eerste 8 wel gehaald hebben, 7e of 8e dacht ik.

Ronnie had grote twijfels of hij er bij zat met 128 cm en het verraste mij dat ik meer centimeters had dan Ronnie.

De boel inpakken maar en Ronnie en ik kwamen als laatste bij het verzamelpunt de Zeehoeve.

 

De prijsuitreiking startte met: op de 5e plaats op stek nummer 14……

Dat had ik dus niet verwacht, een 5e plaats wat een bos bloemen en een vlees pakket opleverde.

Atte bleek 6e te zijn en Ronnie 7e

De plannen voor 6 november worden dus al gesmeed, 3 man sterk van sportvisclub Oebele en alle 3 mogen we naar het NK.

 

Enkele weetjes wat deelnemers betreft;

Ab Tot nam mooi revanche op 2019 door als eerste te eindigen [had toen een klote stek]

Ron Muller die in 2019 nog eerste was eindigde nu als laatste met 0 vangst

Jaap Scheurs die op mijn favoriete stek zat werd 2e

In 2019 ook 18 deelnemers, 9 daarvan deden dit jaar ook mee.

De voorlopige uitslag van 2021;

PLAATS

VAK

Deelnemer

GR. VIS

AANTAL

CM

1

A13

Ab Tot

77 cm

5

176

2

A1

Jaap Scheurs

33 cm

6

161

3

A16

Anton Kiewied

55 cm

5

155

4

A11

Frank Evink

53 cm

4

154

5

A14

Laas Faber

70 cm

4

147

6

A9

Atte de Vries

50 cm

3

137

7

A17

Ronnie van Beem

50 cm

3

128

8

A10

Andre Piters

29 cm

6

122

9

A12

Theo Kiewied

32 cm

3

84

10

A5

Gert Scholten

34 cm

3

80

11

A2

Mario van Henning

37 cm

2

70

12

A8

Hans Frowijn

48 cm

1

48

13

A4

Jan Hubers

46 cm

1

46

14

A3

Jeremi Bruinsma

31 cm

1

31

15

A6

Ralph Lases

29 cm

1

29

16

A7

Leen Klap

23 cm

1

23

17

A15

??

0

0

0

18

A18

Ron Muller

0

0

0

 

Op naar Noordwijk voor revanche want onze score in 2019 was niet al te best.

Reacties

  1. Helaas helaas, NK Kustvissen Noordwijk niet aan mee kunnen doen door een blessure [Rupt Quadrisepspees] opgelopen eind september.
    Herstel gaat langzaam maar lijkt goed te komen
    Hopelijk kan ik de waterkant rond april/mei weer opzoeken en dan volgen natuurlijk weer nieuwe berichten hier op de blog

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Stek informatie zeevissen rond Harlingen [Puitaal]

Hoe rook je forel, mijn manier

Zeevissen aan de Waddenkust nabij Roptazijl samen met sportvisclub Oebele 17-04-2021