Eerste zeeviswedstrijd 2021 aan de Waddenkust nabij Roptazijl met sportvisclub Oebele 20-03-2021

 

Eindelijk mogen we weer, zoals altijd aasopgave via A een week van tevoren en ik had aangeboden om het aas op te halen.

Vrijdag middag de afsluitdijk even over naar Rotgans voor het bestelde aas en koel weggezet in mijn hok.

Vrijdag avond mijn onderlijntjes nog even gecontroleerd en tot de conclusie gekomen dat er bij maken nog niet aan de orde is.

Totaal hadden 8 man zich opgegeven.

 

Zaterdag vroeg uit de veren, auto vol laden met vismateriaal en op naar de vishevel bij Roptazijl, onze vaste verzamelpunt voor de wedstrijd.

Ik was er het eerste wat me mooi de gelegenheid gaf om het aas per deelnemer uit te stallen.

R verwelkomde iedereen en als eerste werd het materiaal van 2 man die slecht ter been zijn de dijk overgebracht door andere leden.

P. H en P T hebben hierdoor een vaste stek op het strandje bij de hevel .

Daarna werd er geloot tussen de overgebleven 5 man [1 lid was niet op komen dagen] en ik was degene die lootje 1 trok wat betekende welke richting we uit gingen door mij werd bepaald.

En daar hoefde ik niet over na te denken, natuurlijk koos ik de stek waar ik vorig jaar 3x een 1e plaats wist te scoren.

Vol goede moed dus naar mijn favoriete stek bij het hek, materiaal op karretje tuigen en rustig de  dijk over, boven op de dijk even op adem komen en daarna mijn materiaal klaar gezet.

Ik ben niet een van de snelsten maar dit keer had ik al 1 hengel  geaasd klaar staan bij de start.


[Track: Bikini Men - Pleasure Island]

Eerst leek het er op dat de rest wat verderop zat dan mij maar M kwam bij mij zitten nadat hij op zijn stek bij 2 proefworpen ook 2 onderlijntjes verspeelde omdat hij vast kwam te zitten.

R hielp hem verkassen waardoor het startsein weg werd gelaten, maar goed 8 uur is 8 uur en nadat ik me verwittigd had dat er door de anderen al gevist werd gooide ik om 8:03 mijn eerste loodje zo ver mogelijk weg, nou ja ver, eerder zo hoog mogelijk  dit keer en het lood lag hierdoor ongeveer op 40 meter uit de kust.

De 2e hengel ging me beter af en met het 2e lood op ongeveer 80 meter maar even afwachten wat er zou gebeuren.

Na 20 minuten actie op de hengel die kort op de kust lag, maar even laten gaan, en 10 minuten later binnengehaald na een paar forse rukken.

Niks nada noppes, niet de start waar ik op gehoopt had.

Pas na een uur vissen op de verre hengel een botje van 16 cm.

Beide hengels dan maar zo ver mogelijk van de kust, nylon op ongeveer 80 meter en gevlochten draad op 90/100 meter.



Zo ben ik eigenlijk de gehele wedstrijd aan het zoeken geweest, wat ik ving, was op zagers.

Dan weer 1 dicht onder de kust dan weer 1 ver af, ik kreeg er geen grip op, rond half elf hadden M en ik beide 4 visjes en ik bleek 3 cm achter op M te zitten.

Na een doublet van 2 botten waarvan de grootste 39 cm was ging ik in cm M voorbij, ik 6 hij 5 visjes.

Rond 11:30 zijn M en ik even bij de andere 3 man wezen kijken om te horen hoe daar de stand was.

En daar werd ik niet blij van, 8 was het laagste aantal bij die 3 man en M. D zat al in de dubbele cijfers.

De vangsten daar vooral op pieren, en A had mesheften mee waar hij weer  de beste resultaten mee had.

Bij terugkomst bij mijn hengels  haalde ik mijn 7e botje binnen maar M had een doublet.

Rond 12:30 verspeelde ik een botje van ongeveer 20 cm vlak voor de kust en bij de laatste keer binnenhalen van de hengels had ik nog een bot van 29 cm.

Ik had 6 botten op nylon en 2 op gevlochten lijn, zou R dan toch gelijk hebben met: met dyneema mis je vissen…

Volgende keer maar even testen.


 

Klokslag 1 uur inpakken dus en daarna weer verzamelen bij de hevel waar R me meewarig aankeek en met de melding dat de kampioen van vorig jaar met alleen maar 1e en 2e plaatsen [ik dus] dit keer de slechte score had met 8 botjes en 222 cm, M die naast me zat had 7 botjes en 2 puitalen met een totale lengte van 223 cm.

Zelfs de mannen op het strandje hadden mij verslagen [wat normaal een slechte stek is] P.H had  7 botjes maar met een totale lengte van 226 cm en werd daarmee 5e

P. T werd 4e met 9 botjes en 2 puitalen en  309 cm

A was 3e met  11 botjes en 321 cm

R was 2e met 14 botjes en 347 cm

En de oudste van ons allen M. D was ons te slim af en was 1e met 14 botjes en een paling met totaal 371 cm.

 

Voor het kampioenschap kan er 1 uitslag geschrapt worden, maar om daar mee te beginnen voorspeld wel dat ik de bokaal aan het eind van 2021 weer kan inleveren.

 


Maar goed, wel heerlijk gevist en genoten wat gelukkig overheerste, en zoals altijd alle vissen zwemmen weer.

 

Groetnis, Frisian

Reacties

  1. Geloof me nou maar, dyneema bij het kustvissen kost je vis. Daar ben ik zelf ook door schade en schande achter gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Stek informatie zeevissen rond Harlingen [Puitaal]

Hoe rook je forel, mijn manier

Zeevissen aan de Waddenkust nabij Roptazijl samen met sportvisclub Oebele 17-04-2021